Marina Abramovic – The Cleaner

Bundeskunsthalle Bonn

Zaterdag 9 juni 2018. Zwolle – Bonn, dat is een afstand van ongeveer 260 kilometer. Als het meezit zijn we bij vertrekom 10.00 uurom en nabij 13.00 uur in Bonnen kunnen wede expositie Marina Abramovic, The Cleaner in de Bundeskunsthalle met een bezoek vereren.

Met een Fiat vol leden en een donateur begonnen we optimistisch en goedgemutst aan de reis. Maar ai, ai, ai, na enkele kilometers rijden bleek het navigatiesysteem niet te werken en zat er niets anders op dan terug te keren om een ander apparaat op te halen en te installeren. Eigenlijk slechts een kleine vertraging.

Op de Autobahn in het Ruhrgebied werd het optimisme een stuk minder, zeg maar dat we behoorlijk slecht gemutst werden. Oorzaak: wegwerkzaamheden, kilometerslange files, “al of niet verstandig kaartlezen” en uiteenlopende interpretaties van de wijze waarop files het best verlaten en ontweken kunnen worden. De reis bleek uiteindelijk een 7 (zeven) uur durende barre tocht te zijn geworden. Pas aan het eind van de middag bereikten wij het centrum van Bonn. Eerst moesten de sleutels van hotel Dingdong City Appartments opgehaald worden bij een Aziatisch restaurant waar we te horen kregen dat de hotelrekening vooraf door ons nog niet betaald was. Ernstige moeilijkheden dus. Het werd daarom koortsachtig zoeken naar een oplossing, vinden van een oplossing, en de ellende snel vergeten! Vanzelfsprekend hebben we inmiddels het museumbezoek voor vandaag allang op elkaars buik geschreven.

Zondag 10 juni.We kwamen op tijd uit bed om de verloren tijd in te halen, maakten een korte wandeling langs het geboortehuis van Ludwig von Beethoven, nuttigden een Turks ontbijt en snelden naar de Bundeskunsthalle, waar The Cleaner ons stond op te wachten. Wat er verder gebeurde is met geen keyboard te betypen, want je moet er zelf bij geweest zijn om te ervaren wat wij hebben doorstaan. Het komt erop neer dat we de hele dag intensief getuige zijn geweest van het verhaal van Marina Abramovic, dat in de vorm van geschreven tekst, schitterende foto’s, indringende videobeelden, realistische attributen, kunstvoorwerpen en performances van acteurs, aan ons voorbij ging. Het was voor ons bij tijd en wijle dermate aangrijpend dat we elk anderhalf uur even gezamenlijk hebben moeten bijkomen en uitblazen in het museumrestaurant. De expositie gaf ons een verhelderend beeld van haar filosofie met betrekking kunst en mensheid en natuurlijk de performances.Thuisblijvers hebben er beslist verkeerd aan gedaan door thuis te blijven. Tegen vijf uur hebben we het bezoek beëindigd. Of we ons ook bij een doorgang tussen een blote dame en een blote heer moesten wringen? Tja, dat kun je wel zeggen.

Als onverwacht toetje van de dag kregen we een uitnodiging van Wouter Dolk om bij hem langs te komen voor het nuttigen van een kop thee. Wie is Wouter Dolk? Wouter Dolk is een in Amsterdam geboren kunstenaar en oud-leerling van Ket die in het nabijgelegen Koenigswinter zijn verblijf en atelier heeft, gelegen op een prachtige locatie midden in een glooiend landschap. Na het nuttigen van de consumpties inclusief kersen uit eigen tuin, een zelfgebakken cake en kersentaart nam Wouter ons mee naar zijn atelier en gaf een uitgebreide uiteenzetting over zijn huidige opdracht, namelijk het ontwerpen van decoraties voor een lijn van serviesmerk Royal Copenhagen.

Einde van het bezoek. Voldaan en met een hoofd vol indrukken startte de Fiat voor de terugreis, die we ondanks alweer een file tot een goed einde hebben weten te brengen. Na aankomst in Zwolle hebben wij, dat zijn Ket van Blokland, Marian Bots, Arnoud van Sante en ondergetekende in Huize Bots de dag met een welverdiende borrel afgesloten.Op Marina. En op onszelf!

Raadpleeg de volgende websites.

https://www.bundeskunsthalle.de/en/exhibitions/abramovic.html

http://www.wouterdolk.com/

https://www.royalcopenhagen.com/home

René de Pruyssenaere

Log In or Sign Up

Spring naar toolbar