Fundatie Zomer 2018

De zomer is weer begonnen, en er zijn weer drie nieuwe tentoonstellingen in Museum de Fundatie. De rondleiders zijn weer gevoed met de nodige info, dus ik kan er al iets over schrijven.

Na Neo Rauch, die zeer prominent aanwezig was in bijna het hele museum, is nu weer gekozen voor een afwisselender programma. Ik zal beneden beginnen: bij binnenkomst links is de vaste collectie, in een nieuwe opstelling.
Want er zijn nieuwe aanwinsten in de collectie: een kleine selectie Rauch hangt, een werk van Wolfgang Mattheuer, en de Turner en van Gogh zijn als vanouds present.
Tegenover de vaste collectie, in de andere vleugel, start Fritz Klemm. Een Duitse schilder uit Karlsruhe, die balanceert tussen figuratie en abstractie. Veel zwart/wit, stilte en subtiliteit. Hij zocht zijn onderwerpen heel dichtbij: schildersezel, ramen, muren. Veel werken op papier met diverse materialen en collage. Boven gaat dat verder aan de ene kant.

Na de oversteek van het atrium kom je in een andere wereld: Jasper Krabbé dompelt je onder in de Japanse cultuur.
Wel ook rustgevend, en wat mystiek. In de grote zaal draait het om 1 afbeelding: Maria Callas als Geisha in de opera Madame Butterfly. Jasper vond de LP on een rommelmarkt, en de foto inspireerde hem een jaar lang tot deze serie. Bijzonder is dat de eerste toevallig ontstond: hij schilderde het op oud, ongeprepareerd linnen, legde het op noppenfolie en ontdekte dat de achterkant veel mooier was. Het leverde een wazig, geheimzinnig beeld op. De rest is meer gestuurd, maar ook volgens die methode gemaakt. Hij vindt de historie van de drager heel belangrijk, schildert ook op samengestelde stoffen dragers.

Dan boven, de derde en vierde verdieping. Ronald Westerhuis, Zwols kunstenaar! Bij menig Paletlid en donateur bekend na het inspirerende bezoek aan zijn atelier in februari.
Op het plein beneden kon je er al niet omheen: het object Stepping Stones, 10.88 m hoog en in totaal 20.000 kg zwaar. Boven zijn de wanden bedekt met schalen met diepten en bollen, al of niet gehamerd en/of glanzend gepolijst. Er staan objecten, en schaalmodellen van uitgevoerde opdrachten. Ronald maakt enorme werken in RVS, en komt uit de offshore, waar hij laste. Dat doet hij nog steeds, vooral het vormende werk. Zijn team polijst, maar Ronald maakt de texturen die een handschrift tonen. Size does matter: is een beeld groter, dan is de impact dat ook.
Indrukwekkend is het monument voor de MH17, waarvan een schaalmodel te zien is.
Boven in de bol bevindt zich zijn nieuwste werk, wat vanwege de spiegelende effecten selfie-waardig is. Maar dan wel zonder flits!

In kasteel het Nijenhuis is van alle drie exposanten nog meer werk te zien.

Meer informatie over de exposities op de site van de Fundatie

Riët Stegehuis

Log In or Sign Up

Spring naar werkbalk