Fundatie exposities herfst/winter 2018

door Riët Stegehuis

Nu te zien, nog tot 6 januari 2019:

GIACOMETTI-CHADWICK -FACING FEAR

De beelden van Alberto Giacometti (1901-1966) en Lynn Chadwick (1914-2003) belichamen de toestand van ontluistering en angst in Europa tijdens de jaren van de Koude Oorlog. Terwijl Giacometti de mens terugbracht tot zijn meest kernachtige verschijning, creëerde Chadwick zijn krachtige oerbeelden van mens en dier. Ze hebben verschillen, maar ook overeenkomsten. Beiden werkten met staven betonijzer: Giacometti als steun voor de klei, een inwendig skelet. Chadwick laste deze staven in elkaar tot een ruimteskelet van driehoeken (de stevigste constructie), en vulde dit daarna op met een pasta van gips met ijzervijlsel, dat als het droogde keihard werd. In de bronzen afgietsels is deze structuur nog heel mooi te herkennen. De tentoonstelling omvat meer dan 150 werken. Voor het eerst is het werk van Giacometti en Chadwick samengebracht.

Dance IV van Chadwick, uit 1955, van ijzer en gekleurd cement, behoort al sinds 1956 tot de collectie Museum de Fundatie, toen Hannema het kocht. Uniek, omdat dit een model betreft, dat nooit in brons werd gegoten. Chadwick verkocht later ook geen modellen meer.

Giacometti behoort tot de belangrijkste meesters van de moderne Europese beeldhouwkunst. Hij kwam in 1922 naar Parijs, waar hij de rest van zijn leven zou blijven wonen en werken als beeldhouwer, schilder en graficus.

Vanaf 1935 keerde hij van abstracter werk terug naar de mensfiguur. Zijn portretten en figuren werden aanvankelijk steeds kleiner en ook steeds dunner. Na de Tweede Wereldoorlog ontstonden de dunne en langgerekte figuren die hem wereldberoemd zouden maken. Ze brengen de mens letterlijk terug tot zijn essentie. In al hun ijlheid zijn ze even kwetsbaar als ongrijpbaar, maar stevig aan de aarde gebonden met zware voeten!

Chadwick, geboren in Londen, begon zijn loopbaan als technisch tekenaar en ontwerper van tentoonstellingsstands. Via mobiles waarmee hij de stands verlevendigde, die werden gewaardeerd als kunstwerken, rolde hij de beeldhouwkunst in. Eerst vooral hoekig, werd het latere werk soepeler en humoristischer. Omdat hij Giacometti bijna 40 jaar overleefde, is op de 3e en 4e verdieping meer Chadwick te zien.

Chadwick-beest-Museum-de-Fundatie

Chadwick beest

 

Giacometti hond

 

YURI HONING & MARIECKE VAN DER LINDEN – GOLDBRUN

Eén grote zaal van Museum de Fundatie op de 1e verdieping is onder de titel Goldbrun getransformeerd tot ‘Gesamtkunstwerk’ van Yuri Honing (1965) en Mariecke van der Linden (1973). Als je het zwarte gordijn door gaat, kom je in een andere wereld. Met muziek, schilderijen en twee sculpturen reflecteren zij op het Europa van 2000 jaar geleden tot nu, met als spreuk boven de deur ‘Homo homini lupus’, de mens is een wolf voor zijn medemens. De museumzaal is volledig gevuld met beschilderde doeken van Van der Linden, daarbinnen een manshoge piëta, met Spinoza als Maria en het lichaam van Marie-Antoinette als Jezus. Te herkennen zijn kopstukken uit de kunstgeschiedenis, en hedendaagse personen. Samen met Honings muziek geeft deze opstelling een totaalbelevenis.

Mariecke van der Linden, Quatre mains

In Kasteel het Nijenhuis, Heino, is te zien:

Vanaf 26 oktober 2018 t/m 27 januari 2019, de tentoonstelling Dirk Hannema (1895-1984) – verzamelaar, museumdirecteur en kasteelheer. De expositie vertelt het verhaal van de gepassioneerde verzamelaar Dirk Hannema, vooroorlogs directeur van Museum Boijmans Van Beuningen en stichter van Museum de Fundatie. Een keuze uit de door hem aangekochte schilderijen, beelden, meubels en andere toegepaste kunstobjecten zijn neergezet zoals in de tijd dat Hannema het kasteel bewoonde. Aanleiding voor de tentoonstelling is de net verschenen biografie Hannema: museumdirecteur door prof. dr. W.E. Krul.

De tentoonstelling is een overzicht van Hannema’s brede interesse en unieke collectie, die bestaat uit  werken uit de middeleeuwen tot en met de 20e eeuw. Dirk Hannema woonde hier van 1958 tot zijn overlijden in 1984.

Wat nog gaat komen:

VRIJHEID – De vijftig Nederlandse Kernkunstwerken sinds 1968

Van 19 januari t/m 12 mei 2019

Museum de Fundatie, Zwolle

Het is een ambitieus en tegelijk nogal ongebruikelijk project: op deze tentoonstelling zijn de vijftig ‘kernkunstwerken’ te zien, de toonaangevende kunstwerken die de afgelopen vijftig jaar in Nederland zijn gemaakt. Vrijheid wil zowel een uitnodiging tot discussie zijn als een liefdesverklaring aan de Nederlandse kunst, en is subjectief. Daarmee is Vrijheid een niet te missen expositie voor iedereen die eindelijk eens alle Nederlandse topkunstwerken van de afgelopen vijftig jaar bij elkaar wil zien.

De tentoonstelling wordt samengesteld door de kunstcriticus en auteur Hans den Hartog Jager , die al eerder de tentoonstellingen Meer licht (2010), Meer macht (2014) en Zie de mens (2016) voor de Fundatie maakte.

Bij Vrijheid wil het museum tonen wat de essentiële kracht van kunst is: nieuwe vergezichten openen, vastgeroeste normen, waarden en vormen ter discussie stellen, de tijdgeest weerspiegelen, en daarop vooruitlopen. Daarom is gekozen voor ‘vrijheid’ als dragend thema.

Log In or Sign Up

Spring naar werkbalk